Thursday, August 12, 2010

Bulan Ramadhan yang mulia


Disclaimer:
Mulai sekarang, akan ada banyak post pasal my baby boy Imran kat blog gua nih. Siapa2 tak suka cerita baby, sila angkat conet, lu blah. The baby stories stay.


Hari ni dah second day kita berpuasa di Ramadhan 1431 ini.

Hari ini juga, my baby boy Imran genap 2 minggu usianya.

Status quo bagi Nen & aku turut berubah dengan mendadaknya Ramadhan ini.

Sepanjang Imran wujud dalam life Nen & aku ni, ada banyak perubahan yang ketara sekali.

Aku notice that SiComel-Comel aku (Maknya, bukan Imran) sekarang nampak lebih letih dari sebelumnya. Kehadiran baby definitely menambahkan kerja Nen.

Dulu takat layan kerenah aku je, sekarang more importantly, Imran must be fed, cleaned, kept sound & happy. Semua tugas2 penting memang jatuh atas bahu Nen. Salin diapers, bersihkan baby, kasi susu & whenever he cries, memang Nen yang settlekan. Tengah malam bila baby nangis nak susu, Nen settlekan.

Sebelum ada kaum ibu yang menggeleng kepala tuduh aku useless, let me explain job scope aku pertaining our baby.

Disebabkan aku sendiri mulanya tak confident nak handle a newborn baby (confidence level Nen pada keupayaan aku pun awalnya memang low), aku biarkan Nen handle Imran. The fact that aku kononnya hot-shot producer means shit around the house these days.

Instead, akulah AJK Tugas2 Khas. Dalam erti kata lain, gua machai je run sana sini on what is definitely Nen's show.

Kerja aku pastikan Nen & Imran comfortable and takde yang kurang. Dispose diapers kotor ~ itu keje gua. Isi air untuk baby mandi, ambik bedak/whatever yang Nen nak ~ gua at her service. Bila stok susu/diapers/whatever dah nak kurang, sepantas kilat aku gi kedai beli.

Korang imaginelah, aku sampai dah tau kat belah mana nak cari barang2 baby yang specific ikut brandtype, size & harga dalam Giant & Tesco Shah Alam sejak depa berdua dalam pantang nih.

In fact, last Saturday, gua siap pergi warehouse sale secara solo pergi beli barang-barang baby tu! Berebut2 sekali dengan ibu2 mengandung yang sebenarnya gagah perkasa bab mencari & membeli barang baby. Balik pada sale tu, aku siap rasa bangga when I got the things exactly ikut specification Nen.

Salah satu perks kerja aku kat umah sekarang ni adalah dapat layan tengok Imran tidur dengan tenang. Aku boley layan tengok my boy yang mostlynya hanya tidur for hours, and tak de rasa bosan langsung. Simple changes of facial expression buat aku excited gila. Anytime, this is far better than anything that's shown on Astro, bai!

Lagi satu yang aku rasa best, almost everyone pointed out that Imran looks like me, especially part hidung (yes, yes, yes!). Nen selalu jealous when people point that out, but well, I figure kalau boy biarlah rupa macam aku. Nanti kalau Imran ada rezeki dapat adik girl, biarlah putih melepak macam Maknya pulak.

I do realise that sepatutnya aku play a bigger role than this at home, tapi now kami stay di rumah in-laws aku sampai lah abis pantang. In other works, ramai kaum wanita (led by Imran's Opah) to attend Imran, kecuali bila tidur malam.

Aku lak tidur malam memang lena sentiasa. Aku kesian Nen, tapi kalau aku tak sedar, camna aku nak tolong dia? Gua tidur baaaik je la.

Despite penat, aku juga realise that nowadays Nen has a certain glow on her face, memang ada a good vibration pada aura wife aku. She is happy, I know. And aku jadi happy tengok both mum & son bonding well.


As I am writing this post, Nen & Imran both are sound asleep.

I anticipate Imran akan bangun tidur dalam 15 minutes lagi, so aku rasa baik gua stop dulu. Bila dia start nangis, akan bermulalah sekali lagi moment kecoh buat Abah & Maknya malam ini.


Note:
Btw, esok sebenarnya adalah hari penentuan berkenaan apa yang aku usahakan for the past 7 months of this year.

Harap2 biarlah ada rezeki buat anak ini, dan aku success.

Amiiin.



No comments: