Friday, February 12, 2010

Ini bukan kerja David Blaine...



Beberapa kali gak aku pernah baca pasal kes macam ni di surat khabar.

Kat berita di TV pun pernah keluar cerita lebih kurang sama.

Jadi kat Kelantan, kalau tak salah aku.


Sungguh tak sangka pulak kejadian semacam ini boleh terjadi pulak pada kerabat aku sendiri.


29 Januari yang lepas, dalam pukul 8 lebih sebelum balik kerja, aku terima MMS dari Ijan adik sepupu gua berserta message:


"Sejadah sujud di rumah Nenek
kat kampung sebelum maghrib tadi."



"Biar betul," aku pikir.


Tak puas hati, aku call Ijan.

Dengarnya satu Kampung Janging gempar; orang ramai datang nak melihat insiden ini yang terjadi di umah arwah Nenek aku di PD.

Aku diberitahu, sejadah usang yang lunyai itu dijumpai dalam posisi keras dan tegak tatkala hampir maghrib di bahagian atas rumah (rumah kampung selalu ada 2 bahagian utama ~ rumah bawah adalah common area untuk semua orang lepak, dan bahagian atas pulak tempat yang selalunya direservekan untuk menerima kunjungan tetamu).

Bila diangkat, sejadah tu dikatakan amat berat sekali lalu dibiarkan terus keras sementara orang2 surau dipanggil untuk bantu settlekan masalah ini.


Dengan izin Allah, Imam surau kampung dapat meleraikan kain sejadah itu semula.

Penghuni rumah semua dilaporkan suspen maut dan akhirnya tidur beramai-ramai di rumah bawah malam itu.

Aku pun tak tahu nak kata apalah.

Korang tengoklah visualnya dan nilaikanlah sendiri kejadian nih.




Bagi aku, peringatan dari kejadian ini senang saja:

Jangan tinggalkan solat. Ingat Allah selalu.

Wallahualam.


Sorry ye, gua bukan pandai pun nak kasi sekolahkan lu orang.







1 comment:

sunflower said...

Assalamualaikum.. meremang tau bulu tengkuk baca ni, lama tak jenguk blog cik bob ni..semoga sentiasa sihat dan dalam rahmat Allah selalu....