Sunday, July 4, 2010

Penaltykick, freekick, cornerkick - what's the difference?


Pssst! Aku nak admit something :

Aku frust betul malam nih bila in the quarterfinals,
Argentina kalah 0-4 kat German .


Let me explain why:

In any competition, aku memang akan support team underdogs (believe me, I have been one for far too long not to know how it feels to be one).

Simply because they're the underdogs.

In fact, to be honest, aku sebenarnya puas hati tengok team-team macam Laos, Cambodia belasah team yang serba cukup macam Malaysia.

Aku lagi appreciate the Laos or Cambodia players' struggle & spirit to wanting to win so bad berbanding what special food diorang kasi footballers Malaysia makan semasa dalam latihan pusat (which probably is shit, by the way they have been playing for the past 15 years at least!)

I got carried away. Sorry.

Aku suka bila African teams like Ghana got to the quarter finals. I love the North Korea team despite kena belasah 7-0 dengan Portugal. Japan main mantap despite being stopped at second round. Aku happy bila England, France, Italy kong awal-awal. Main macam sial, memang selayaknya bungkus.

But in my list, the same list yang akan wujud time Worls Cup finals every four years, Brazil & Argentina fall into a different category altogether, bai. From these two teams, I expect nothing less than semi-finals achievement.

Tapi semalam aku terkedu tengok Brazil lost 1-2 to Netherland in the quarterfinals. Terdiam aku abis game tu. Macam something wrong je nih, aku detect.

Then tonight pulak, buntang mata aku bila Argentina kena kitai 0-4 kat Germany.


Abis game tadi, aku tertanya-tanya, "APA NIH? "

Dua-dua team sudah buat palat sama gua selang semalam. Memang tak achieve KPI dua-dua ekor nih.


Afterthots:

Dalam aku menung sikit tadi (biasalah, kalau tengah emo, sure banyak berfikir) aku jadi sedih mengenangkan yang rasanya aku tak akan merasa nak tengok team Malaya masuk Finals World Cup dalam hayat ini.

Lepas tu aku sedih pasal kita sentiasa akan terpaksa sokong team negara lain bila time World Cup because we're shit.

Tapi itu bukan sebabnya.


The Prestige:

Sebenarnya aku sedih Argentina kalah sebab dari round 1 lagi, Si Comel -Comel aku (yang baru malam nih reveal dia tak tahu apa beza freekick, penaltykick atau cornerkick ~yup, she's that bad! ... and dia kasitau aku masa game, "I kenal sorang je, Klose". Aku geleng kepala dalam hati)
decided nak support Germany.

Dah la Nen tak tahu apakebenda pun pasal bola, lagi sakit hati, bila abis game, dia kutuk-kutuk Argentina dengan bersungguh-sungguh macamlah aku ni Diego Maradona.

Sekarang aku berdoa janganlah Germany menang tahun ni.

Nanti Nen punya berlagak kat aku macamlah dia akak yang buat air sirap oren untuk team German masa diorang training pulak!



2 comments:

Zayani Zulkiffli said...

deorang main rasuah lah!
ref semua tak adil langsung.

Nisyah said...

whatever 'kick' is not important...germany WON tu yang penting !

TOO BAD..ha ha ha