Tuesday, October 5, 2010

"Integriti Amalan Kita", My Ass!


Ahad lepas, aku bawak Nen & Imran pergi open house member ketat gua Iman di Jalan Ipoh.


Since lama tak p
ergi ke rumahnya, aku confuse dengan jalan yang harus dilalui.

Sampai satu simpang, aku terpaksa cut queue kat traffic light.


Selepas traffic light tu, sekali satu patrol car polis pasan
g siren belakang aku.

Aku stop tepi jalan, and 2 orang polis keluar menuju aku. Sekor dari Sarawak, aku syak dari rupa wajah & cara percakapannya. Kat uniformnya tertulis nama 'Nick". Sekor lagi gemuk hitam. Melayu. Aku tak sempat nak tengok apa ke namanya.

Aku kasi IC, kasi lesen. Kereta aku takde outstanding summons.

Aku mintak tolong kat diorang jangan saman.


"Sekarang ramai orang benci polis. Cakap polis tak buat kerjalah. Ni kami menjala
nkan tugaslah ni. Encik nak kami tolong macam mana?" polis gemuk hitam mengeluarkan ayat standard Polis Malaya.

Masa tu aku sempat wonder, ada kelas special ke yang ajar polis2 kita cakap macam ni?


'Babi,' detik hati aku.

"Kalau saman, 300 inggit nih!" polis Sarawak nak gempak gua. "Tapi kami bukannya tak bertimbang rasa. Kami nak tolong Encik."


Si gemuk hitam cepat2 potong line, "Jadi macam mana, Encik? Saya saman nanti!"

Aku terus paham yang dua ekor lahanat nih nak pau aku.

"Saya ada 40 inggit je dalam wallet. Encik ambiklah 20,"
kataku dengan berat hati.

"20? Hmmm bolehlah. Oit! Wallet tu jangan tinggi sangat... nanti orang nampak," kata si gemuk hitam bila aku tunjuk isi wallet padanya.

Tahu pulak lahanat n
ih takut perbuatannya dilihat orang.

"Errrr, letak duit tu kat celah pintu kereta," si Sarawak mengarahkan aku.


Gua letak duit tu & terus chow.

Aku rasa palat sungguh sebab terpaksa beri rasuah kat dua ekor nih.

Betapa hinanya polis kita, dua puluh inggit pun diorang sapu.


Pastinya semua lalu-lintas yang nampak kereta aku ditahan polis bukannya berfikir "wah, berdedikasinya polis ini menjalankan tugas", bai.


Aku pasti semua berfikir, "polis tu cari duit kopilah tu."

Gua berani bet punya.


The question is, manusia2 kaki rasuah ini ke yang diexpectkan menjaga keamanan kita semua?

Padanlah takde siapa respect polis dah sekarang nih. Rupanya penuh pundek je!

2 comments:

grOundnUt said...

Hina sungguh pekerjaan dua ekor mamat tu kan...

rudy said...

tapi kau bagi juga. kau salah : traffic offence, galak rasuah & bagi rasuah. polis pun salah juga: tak saman kau, deprived gov income by not summoning you dan terima rasuah dari kau. mcm ni karpal pun tak boleh tunda kes kau ni..