Friday, April 24, 2009

KIAMAT MAKIN DEKAT

Aku mintak maaf.

Sepatutnya post pagi Jumaat yang mulia ni bermula dengan benda-benda baik.

Tapi aku bengang betul ni.

Bengang dengan keputusan kerajaan yang aku rasa mengacau ganggu sistem three-tier governance (executive/legislation/judiciary) yang sepatutnya jelas bidang kuasa tiap satunya.

Aku bengang sangat sebab:

"Kerajaan (read:executives) memutuskan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas salah seorang pasangan itu menukar agama.

Keputusan itu, yang dibuat dalam mesyuarat Kabinet kelmarin, adalah langkah penyelesaian jangka panjang berhubung isu pertikaian status agama kanak-kanak berkenaan apabila ibu atau bapa mereka menukar agama."

-Berita Harian


Biar aku elaborate, ini apa kes:

Ini berkaitan beberapa courtcase di mana orang-orang berkeluarga yang asalnya beragama lain convert ke agama Islam.

Masalah group ni adalah bila spouse mereka tak nak masuk Islam sama.


So these newly-converted Muslims apply hak penjagaan anak di Mahkamah Syariah so that their children will be able to be raised as muslims.

Sekarang ni, kerajaan ambik keputusan bahawa anak-anak ini will remain in the “common religion at the time of marriage” kalau salah sorang ibu atau bapa convert ke agama lain (read: Islam).

Kalau Hindu asalnya, maka anak-anak ni terus akan jadi Hindu.

Kalau mak bapaknya masa kahwin dua-dua Kristian, tetap jadi kapir Kristianlah budak tu kalau bapak dia masuk Islam kemudiannya & mak dia terus Kristian.


Conclusion:

Aku jadi sedih amat dengan apa yang terjadi ni.

Kata negara Islam, tapi kita prioritisekan untuk terus bela agama lain, dan Islam last.

Kita tak bela saudara-saudara Islam kita; ambik pulak keputusan anak-anak saudara baru kita ni harus dibesarkan ikut agama asal & bukan dalam lingkungan Islam.

Isu sebegini, Mahkamah lah tempat untuk settlekan, apa pulak the Cabinet keluar ruling.


Dan bagi aku, yang kurang hajar sangat adalah hari ni Jumaat, penghulu segala hari, tapi terpampang kat suratkhabar pasal decision kerajaan on this matter. Lemah sungguh orang Islam sekarang ni.

Sial betul korang politicians babi!

Balasan dari Allah nanti membawa bala kat kita satu negara.


Memang apocalypse soon lah macam ni.




2 comments:

AZMAN MOHAMMED said...

Aku setuju dgn hang pasal isu nie.Malaysia terlalau lembut dan baik hati dgn non muslim kononnya nak jaga muhibbah.Depa skrg ni dah naik kepala nak minta itu, nak minta ini, kita pulak baik hati sgt senang2 ajer nak kasi apa yg depa minta.Takkan hak agama kita pun kita nak bagi kat depa jugak. Bodoh punya kerajaan, masaalahnya menteri tu orang Islam, benda macam ni pun takleh nak reti2.Kalau yg cakap tu menteri bukan orang Islam aku tak kisah sgt sbb diaorang tak paham pasal Islam. Siapa yg sebenarnya rosakkan agama Islam kita? Orang Melayu jugak...Anyway,hai BOB,cuba hang teka sapa aku.. STARIAN89.. black house..antara budak paling cerdik masa tu dlm subjek sains..matrik pun kat situ 1 tahun in 1990..he! he!..

Bob Danial said...

Hahahaha ini aku kenal... Man Gobeng Black!!!

Betul la, ko memang smart science subjects dulu... apa kabar bro, dengar ko ada pharmacy sendiri sekarang... nanti OBW09 join?

tak sangka ko baca blog aku!