Wednesday, September 29, 2010

Book Review: 'Dunia Affan & Iddin'


Recently, aku baca buku cerita kanak-kanak bertajuk 'Dunia Affan & Iddin'.

book cover

Walau pun pada mulanya skeptical, bila bukak je buku nih aku suka apa yang kubaca.

Chapter 1 diceritakan dalam bentuk komik. Main characters Affan & Iddin diintroducekan.

"Neat," I thought. Aku appreciate effort meng'combo'kan story-telling method nih.

Tapi at that point, aku bersedia untuk dikecewakan bila Chapter seterusnya ikut format cerita biasa.

Instead, aku jadi makin pulled into the world of sepasang kembar Si Affan & Iddin yang nakal. Bahasanya simple dan bersahaja, sesuai nak capture attention budak-budak.

Tapi part yang best adalah, me, a grown-up, boleh relate kepada benda2 yang dua beradik ni buat ni ke zaman masa aku kecik2 dulu.

Scene main api tu memang tangkap dalam, sebab Pian, Adik & aku memang suka main api. Bab curi mancis Mak memang biasa sangat kami lakukan dengan penuh sistematik. Terkenang semasa dulu.

So finding the twins playing with fire, and doing other
believable naughty things, was refreshing for me. Ceritanya tak jadi poyo sebab semua benda yang terjadi dalam cerita tu possible untuk jadi experience kepada seorang kanak-kanak biasa.

Plus aku suka adanya karektor2 orang dewasa yang colourful ~ ada yang ditakuti, ada yang disukai protagonist. It's good that Mak & Ayah yang mandom muncul pada kalanya sahaja.

Dan of course, Marissa (girl) yang sebaya dengan Affan & Iddin berserta geng mereka di pre-school class memang add up the spice dalam cerita nih.

Kids will find this book fun and enjoyable reading.

I know I did.

Well done, Nen*.

I'm so proud of you.


************

* Sesiapa yang belum tahu, Nen or Wan Chik is my wife the writer, and 'Dunia Affan & Iddin' is her first published children storybook.

Support this budding writer ~ she aspires to write full-time. At home. So she doesn't have to leave Imran with some one else.

'Dunia Affan & Iddin' is published by MustRead Publications and available di semua MPH Bookstore. Go buy the book.




No comments: