Tuesday, May 26, 2009

B-O-D-O-H, BODOH!


gila siut!!!!!!!

gua baru baca satu script kelakar tulisan sorang budak UKM yang diassignedkan untuk current project gua.

script dia entitled ,'Batu Belah, Batu Bertangkup' version English.

korang semua familiar dengan cerita tu kan?

cerita yang pasal sorang Mak merajuk sebab anak2 dia tak tinggalkan sikit telur ikan tembakul sampai bunuh diri ditelan batu belah batu bertangkup.

cerita tu sedih patutnya, tapi ini scriptwriter sudah buat lawak bangkai.

aku copykan actual sentences dari script tu untuk korang evaluate, layak tak this person tulis scripts in english, and logik tak gua menyirap:


"life was happiness. But one day..."

"Her husband dies under a fallen
tree because heavy rain when
return back from catch Tembakul
fish for Mak Tanjung."

"I really frustrated because I
desire to eat tembakul's egg."

(*telur tembakul - tembakul's roe, bukan egg, ngok!)

"Mom will be angry if you finish at all."

"What was I dream?"

"Batu belah being swallow people,
and... let's chase mom!"


yang paling aku tak tahan, how this writer changed the outcome of the story. aku copy part selepas Mak si Melor & Pekan kena telan dengan batu belah:

Melor and Pekan cry out loud in front of the batu belah batu bertangkup.

NARRATOR
Pekan really regrets with his
attitude, but his mother
already had been swallowed.
It is no use now to regret for
the thing had already happen.


WIDE SHOT of strong wind and thunder storm.

NARRATOR
Suddenly...


Extreme close up the cave open and Mak Tanjung flung away out from the cave.

VOICE OVER
Uwekkk!! I don't want old
woman!! Not my taste!!
It's not welfare!!

Extreme close up Mak Tanjung ashamed.


FADE OUT.
THE END.

gila kan?

dah la dia tukar ending cerita tu jadi lawak paling busuk, last dialog tu yang aku sampai sekarang still tak paham ~ apa pasal ada line "It's not welfare" ?


adakah writer in bermaksud "this studio is not a welfare, so Bob akan reject script kau dan tak bayar satu sen pun for your morbid facination at being stupid?"


by far, memang ini antara top cases of stupidity at it's best dalam hidup aku.

8 comments:

pye:rudz said...

memang sajak tajuk entri kau dengan "karya" bengap nih hahaha

Unknown said...

isy...sapa laaa kna buat storybod skrip ni nnt isk...

Unknown said...

p/s tapi sure ek aku punya skrip tak tergolong dlm kes ni?

Bob Danial said...

pyerudz,

ntah la, aku dok pikir, mcm ini ke product IPTA? salah sapa ni? PPSMI ke?

manyak turuk wooo!!!!

yon,

my head banging inside when had read this script. i ask, migraine issit?

sunflower said...

allamak.. risau.. takutnya.. pelah komen cik bob ngn skrip2 aku dulu.. boleh tahan hampesnya.. Tolong!!! Gua budak tak abis2 baru belajar..

mamat khalid said...

mesti dia belajo sains dgn matematik omputih nih! tembako masa sabjek sains dgn ilmu hisap dia hisap menda lain kan tembako?

Bob Danial said...

Pencari Kebenaran,

kita pernah kerja sama, trust me, ini memang maximum, melebihi writers sebelum2 ni, termasuk puan!


Bang Mamat,

What an honour indeed! malam ni tido tersenyum gembira la saya.

tembakau masa sekolah sampai form 3 isap puting ikat kat tengkuk. tu yang pandai melukis tu.

la Signora said...

Dear Mr.Bob,
I've stumbled upon your blog when I Googled 'Batu Belah Batu Bertangkup'.Ini kes mao cari citer melayu lama untuk melayan kebosanan di Tanah Kanggaru.Anyway, gua terguling-guling ketawa membaca skrip ini.

You should see what a government organization once wrote to me.Itulah, aku apply SPA tak ndak ambik aku jadik kuli gomen.Takpe.

Your blog is teh funny!