Wednesday, July 8, 2009

Siapa bodoh, siapa pandai?

Company X yang aku pernah kerja dulu kini dalam krisis yang parah.

Kawan-kawan aku dah 5 bulan tak bergaji.

Masa2 sebulan dua yang lepas ni aku ada terima resume dari beberapa staff sana yang baru kelam-kabut nak mencari kerja.

Aku heran pasal apa diorang tak bertindak lebih awal.

Dan lebih menghairankan, masih ada orang yang percaya pada management yang dah banyak kali menipu (janji atas janji gaji akan dibayar sekian2 haribulan tapi habuk pun tarak sampai dah 5 bulan & pemotongan EPF dibuat tanpa dicarumkan antara contoh penipuan yang dilakukan company X itu).

Tapi yang lebih teruk, ada jugak staff yang apply personal loan atas request tokeh untuk bantu company dengan janji Company X akan bayar hutang bank setiap bulan, akhirnya diblacklistkan dan akan diheret ke mahkamah.

Gila ah!

Apakah mandrem yang dipakai tokeh, hingga staff yang bijak pandai boley percaya dan akhirnya kena tipu?

Ubat apakah yang diguna pakai mampu menjadikan seseorang itu delusional sampai level begitu sekali?

Conclusion aku buat, sesungguhnya hanya orang bodoh dapat ditipu si gila.

Alhamdulillah aku dah blah awal2.

Dan kini aku hanya mampu berasa kasihan yang teramat sangat pada mereka.

No comments: