Monday, May 24, 2010

Syair Melayu - Art Fazil


Hari ni aku beli CD lagu.

Sungguh, lama betul aku dah berhenti membeli CD lagu, especially album penyanyi Melayu.

Selalunya, apa-apa lagu yang aku berkenan, akan aku downloadkan je mp3nya.

Free dan mudah.

Tapi baru-baru nih aku ada terbaca album review Art Fazil bertajuk 'Syair Melayu.' Mamat nih sudah olah semula dan nyanyikan balik lagu-lagu rakyat lama dalam album ini.

"Macam menarik," aku jadi curious.

Aku yang sememangnya amat tertarik dengan konsep folk music yang Art Fazil bawak bersama Rausyanfikir dulu terus gi beli album nih tadi masa lunch kat Giant Shah Alam.

Verdict aku?

Bila terpasang je CD ini, ZUPP!! Aku terus ditarik kembali ke alam flashback.

Lagu-lagu dalam album nih benar-benar mengembalikan nostalgia zaman kanak-kanak dulu.

Siapa tak tahu nyanyi lagu-lagu macam 'Air Pasang Pagi', 'Ikan Kekek' mahupun 'Lompat Si Katak Lompat'? Lagu 'Rasa Sayang' pun ada, bai!

Sedar tak sedar, aku turut menyanyi sama sambil memandu.

Sesuatu yang aku suka, musical arrangement dan treatment terhadap lagu-lagu rakyat tersebut di tangan mamat ni memang unik dan layan.

Yang betul-betul aku hargai, mujur ada jugak sorang Melayu bernama Art Fazil yang berusaha menghasilkan semula lagu-lagu sebegini untuk semua.

Korang yang ada anak-anak, aku recommend sangat korang beli album 'Syair Melayu' nih.

Biar anak-anak kita dapat dengar dan belajar jadi familiar dengan lagu-lagu yang kita pernah nyanyikan dengan penuh keriangan suatu masa dulu.

Ini barang baik, bai!



No comments: