Friday, October 31, 2008

Eh, Kau Ingat Tak Masa.....

Story 1:

Some time back, I received a call from some one dari masa lampau aku. Lebih kurang macam Amir dapat call dari Rahim Khan in 'The Kite Runner' la kira-kiranya.

Salah sorang best friend aku masa kat Sekolah Rendah Kebangsaan PD was Khairul Affandy. Itulah member ketat gua masa kat sekolah dan lepas sekolah. Kenangan yang aku tak lupa was ronda rumah ke rumah dengan Kerol masa Raya, kami siap pergi rumah class teacher kami nama Cikgu Zaharah.

Bila Standard 5, my family moved to Kerteh Terengganu ikut Abah yang berpindah kerja ke Petronas.

And aku lost contact terus dengan Kerol.

Until late last year.

Kerol call aku satu hari. Memang aku mula2 terkejut, then bertukar jadi terharu sangat dengan usaha dia untuk cari aku balik. Unfortunately, we have so far only managed to chat over the phone. And a few times masa bulan puasa baru-baru ni.

In fact, Raya baru ni, he invited me over to his place. Walaupun I really wanted to go give him a visit, I had to abandon the plan pasal kena settlekan kerja yang tak pernah surut ni.
Tapi aku pasang niat, soon aku akan make the effort untuk berjumpa Kerol. Banyak cerita lama nak dikenang ni!

*********
Story 2:

Bila dah pindah Kerteh, there were other families yang sama merantau ikut parents yang kerja macam Abah.

One of them was the family of Uncle Hassan Amin & Makcik Hasnah.

Like our family, they also hailed from PD. Uncle Hassan (now arwah dah) memang dah kerja sekali dengan Abah dari Esso PD.

They also have 3 kids - Azzizul is my age, Azzizudean a year younger than our twins, and Azzizeana. Coincidently, kami berjiran pulak for 10 years over.

Aku grew up dengan Azzizul pulak kat Kerteh. Masa kat PD, satu sekolah gak, tapi tak kenal pun. Bila dah berjiran, and sebaya, aku & Zizol jadi lah kawan baik.

Then masing-masing masuk sekolah asrama, and then U, then masing-masing bawak hal sendiri bila dah bekerja.

Bila aku & Si Comel-Comel Nen berchenta & nak kahwin, rupa2nya masa tu si Azzizul satu office dengan Nen! Itu pun kami semua tahu masa Nen kasi kad jemputan kat dia! Memanglah dunia ni kecik.

Last sunday masa cuti Deepavali, my whole family ke Melaka to attend Azzizeana's wedding. Somewhat, macam tak percaya tengok dia bersanding hari tu. Aku still rasa macam dia budak kecik yang kami selalu sakat. Congrats Zizi & husband! Moga berkekalan hingga ke syurga, Amin!

Si budak kecik yang dulu arwah Mak belikan gown dah tu suruh posing amik gambar kat pokok bunga orchid abah dah kahwin dah pun. How time flies!

So jumpa lah balik kami bertiga dengan Azzizul & Judeen at the reception. Bergambar sakanlah semua orang buat kenangan.

Azzizul & me

The Sabudins & the Hassans

Bila lagi nak dapat jumpa lagi ntahlah. Maybe nanti bila si Judeen or Adek pulak kahwin kut!

**********

My point from these two stories is - "Old friends" memang satu phrase yang amat nostalgik. Especially if they go waaaaay back to your childhood. Getting in touch and meeting up with old friends once in a while is good. It refreshes memories that might have been lost due to our ageing minds and hectic lives.

Sesekali dapat jumpa or sembang, tak kisah berapa banyak dah dunia kita berubah, kita semua kan dapat jadi macam dulu balik. Walaupun kejap.

Kira ok lah tu, I must say.

No comments: