Wednesday, October 29, 2008

Laba ke Bala?


Tengah-tengah pening dengan segala macam problem kerja sampaikan aku malas nak berkata-kata, dan hilang minat untuk nak rasa gembira, hari ni aku terima confirmation letter as permanent staff. Ingatkan surat kena buang kerja!

Aku yang dah berexperienced kerja kat beberapa tempat lain sebelum ni termenung sekejap.

Ada pros and cons yang berbeza dengan datangnya surat confirm ni.

Sebelum ni, aku takde entitlement cuti sebagai contract staff - kalau tak datang kerja, potong gaji.

Tapi hakikat sebenarnya tak de makna semuanya itu.

Hari-hari aku masuk kerja pagi dan hanya balik bila dah takde matahari. Hari rehat pada Ahad pun kadang-kadang tak bermakna apa-apa untuk aku ni. Kerja gak, tapi tak pulak dapat gaji lebih untuk effort yang melampau tu. Kah kah kah!

Sekarang, aku ada Annual Leave yang boleh ditolak. Tapi sampai June tahun depan, ada harapan ke aku boley ambik cuti? Dengan keadaan project ni yang memang nak karam dari sebelum aku masuk, dapatkah aku ambik annual leave? Kah kah kah!

Sebelum ni as a contract staff, aku boley chow dari semua keserabutan ini dengan beri 24 hours notice.

Sekarang, aku akan stuck kat sini untuk tempoh minima sebulan lagi kalau aku decide nak blah.

Member aku Mat Khairi cakap ini lesen untuk aku dibelasah secara legal untuk semua masalah yang timbul.

Sebelum ni, kalau pun tak legal, tetap aku kena belasah maut. Almost every week aku kena bertengkar, menjerit, argue, defend myself, kena marah dan marah balik.

Tapi aku rasa aku pegang apa yang sorang hamba Allah ni nasihat aku semalam.

Dalam bekerja, yang paling penting menurutnya adalah honesty & sincerity.

Aku amat setuju. Dua elements ini lah yang buat aku bekerja keras selama ni walau kat mana pun aku berada.

Teringat pulak nak quote kata-kata Yon from salah satu sembang YM kami.

Bila aku mati nanti sampai masa, maybe patut ditulis kat batu nisan aku macam ni:

"Sekurang-kurangnya dia ikhlas berusaha..."

Kalau nak top-up skit pun, tambah lah:

"... dan Bob sememangnya kelakar, bai!"

Hahahahah!

No comments: